Fra lokal til national – Lærerkonferencen ’Naturfagene ud af boksen’ tiltrækker lærere fra hele landet
Fra lokal til national – Lærerkonferencen ’Naturfagene ud af boksen’ tiltrækker lærere fra hele landet

Den 5. september inviterede Insero indenfor til den årlige lærerkonference ’Naturfagene ud af boksen’ i Horsens, som giver lærere hands-on erfaring med nye teknologier og fremtidens læringsmetoder. Denne gang deltog rekordmange naturfagslærere fra hele landet i konferencen.

 

Det er niende år i træk Insero afholder lærerkonferencen ’Naturfagene Ud af Boksen’ i Horsens, og dermed giver naturfagslærere ny inspiration til undervisningen inden for de tekniske og naturvidenskabelig fag – i år oplevede Insero en stigende interesse fra naturfagslærere landet over.

 

”Vi oplever, at flere lærere bliver mere og mere optaget af at inddrage engineering og nye teknologier i undervisningen. Det skaber et naturligt øget behov for konferencer som denne, hvor der er fokus på at give lærere praktiske redskaber til at bringe teknologier og nye læringsmetoder i spil,” fortæller Katrine Læssøe Mikkelsen, Team Lead og ansvarlig for Inseros uddannelsesaktiviteter.

 

Lærerkonferencen fandt sted på Learnmark i Horsens, og i alt deltog 150 lærere og skoleledere fra hele landet - lige fra Holstebro til København og Esbjerg. Dermed slår konferencen nye rekorder både i antallet af deltagere og ikke mindst udenbys deltagere. Én af de lærere, der var rejst hele vejen fra Esbjerg var Annelise Kjær fra Ådalskolen Bohr:

 

"Jeg har valgt at deltage i lærerkonferencen, fordi det er vigtigt, at eleverne lærer at tænke innovativt og kreativt fra de er små. Samtidigt mener jeg, at det er vigtigt, at holde sig opdateret og få nye input til undervisningen både ved at se, hvad andre gør, men også ved at dele, hvad man selv har fundet ud af.”

 

I 2016 deltog 70 lærere i konferencen, hvilket betyder, at der er sket mere end en fordobling i deltagerantallet i forhold til sidste år.

 

Henter inspiration hele vejen fra Boston

I år kunne lærerne hente inspiration hele vejen fra Boston, da programmet bød på spændende inspirationsoplæg fra dr. Ethan Danahy fra Tufts University i Boston, som bl.a. forsker i, hvordan teknologier kan medvirke til at fremme kreativitet, innovation og engagere eleverne i STEAM området. Ligeledes var det muligt for lærerne at lade sig inspirere af Hans Kjeldsen, leder af Aarhus Universitets rumprogram og professor i astrofysik, som delte ud af den nyeste viden om Universet og AUSAT-projektet.

 

Hands-on erfaring med nye teknologier og læringsmetoder

Foruden inspirationsoplæg, er lærerkonferencen designet til at give hands-on erfaring med nye teknologier og læringsmetoder inden for naturvidenskab, teknik, entreprenørskab og innovation. Augmented Reality, APP-udvikling, kodning i undervisningen, computerspil, 3D printere og talentkonkurrencer for unge forskere var derfor nogle af de emner, som lærerne blev introduceret til i de mange workshops, der fandt sted på dagen.

 

”Hands-on erfaring med nye teknologier er rigtig vigtig i min praksis, fordi det er noget, jeg gerne vil bruge i undervisningen. Derfor er det fedt at have afprøvet det sammen med andre og have prøvet at have fingrene i det, inden jeg skal stå foran eleverne. Det giver mig en sikkerhed, det forbedrer undervisningsforløbet og sikrer, at vi kommer i mål med det, vi gerne vil,” fortæller Lene Beckgaard fra Løsning Skole i Horsens.