ELEVERNE ER TING-FINDERE DERHJEMME - LIGESOM PIPPI

Mange børn kender Pippi – og ved, at hun er meget fantasifuld og finder på en masse gode, sjove og nogle gange lidt skæve idéer, så her er en aktivitet, der styrker nysgerrighed, opfindsomhed og evnen til at finde på nye ideer.

 

  • Varighed: 30-45 min.
  • Målgruppe: Indskoling og mellemtrin.    

Før

Indledningsvist kan den voksne evt. læse op af et par sider i kapitlet ”Pippi er tingfinder”. I kapitlet oplever Annika og Tommy for første gang, hvad det vil sige at være tingfindere, da de tager med Pippi på opdagelse. Pippi giver bl.a. et eksempel på, hvad hun kan bruge en gammel kagedåse til.

 

Under

Lad nu eleverne gå på opdagelse på deres værelse eller udvælg et rum i huset f.eks. køkkenet, hvor de skal vælge en tilfældig ting. De skal kigge grundigt på tingen og overveje, hvordan denne ting kan løse et anderledes behov end det den normalvis er tiltænkt.

 

Er eleverne fortrolige med at komme ud i breakout-rooms, så kan man evt. tildele dem rum to og to, hvor de først skal præsentere den nye måde, som deres ting kan sættes i anvendelse på for hinanden.

 

Derefter skal de i fællesskab komme med idéer til en ny opfindelse ved at sammensætte deres ting. “Hvad skal denne nye ting bruges til og hvilken udfordring kan den nye opfindelse løse?” Hver især kan de evt. tegne en skitse af deres opfindelse eller en situation, hvor opfindelsen er i anvendelse.

 

Efter

Afslutningsvis mødes klassen i plenum. På skift kan eleverne først enkeltvis og derefter gruppevis præsentere deres sjove idéer.

Sine Bjerre Martinussen

Sine Bjerre Martinussen

Konsulent, Education

Insero Horsens

 

sima@insero.com

+45 41 77 24 71

Download Vcard