Aktiviteter til alle klassetrin

Med STEAM Sprinter tilbyder vi en række forløb som tager udgangspunkt i fagspecifikke temaer, der passer til forskellige klassetrin og fag. Vores primære fokus er at understøtte din daglige undervisning og give dig sparring og værktøjer til at udvikle undervisningen. Vi tilbyder også forløb til børnehaver, hvor vi henvender os til de ældste børn. 

 

Se eksempler på forløb til de enkelte klassetrin herunder. Flere forløb vil løbende blive offentliggjort. 

 

Udendørs aktiviteter

I forbindelse med COVID19 har vi udviklet en række udendørs STEAM Sprinter aktiviteter til både indskoling og mellemtrinnet, der lader eleverne undersøge naturfaglige fænomener, og som samtidig kan afvikles udendørs.

Indskoling

Novel engineering

Hjælp Frode og de andre rødder med at fange løbehjulstyven, der på mystisk vis terroriserer nabolaget. 

Eleverne skal udvikle og designe løsninger ved hjælp af LittleBits og hverdagsmaterialer, der kan fange løbehjulstyven. 

 

PAS PÅ NATUREN MED BLUE BOT

Naturen er fuld af affald, og det påvirker fauna og dyreliv omkring os. Vi inviterer en række Blue Bots ind i klassen i et par timer til at hjælpe os med at passe på naturen.

I denne aktivitet stifter eleverne bekendtskab med simpel programmering gennem små legende opgaver. I grupper får de en robot til rådighed, som skal programmeres og designes, så den kan indsamle affald fra spillepladerne.

 

DESIGN OG TEST EN VINDBIL

Design, byg og test en vindbil! Når bilen er klar, tænder vi for vinden, og bilen suser hen ad den røde løber. Klarer bilen køreturen, eller er der behov for forbedring? 

Eleverne laver undervejs praktiske og konkrete undersøgelser og justeringer af sejlet, der driver bilen fremad. Klassen har mulighed for at observere og diskutere, hvad der har betydning for fart, styring og stabilitet, samtidig med de udvikler deres kreative og praktiske kompetencer.

 

Denne her tilgang til undervisningen vækker ekstra stor motivation hos eleverne. Især hos de børn, der godt kan have det svært med den traditionelle undervisning. Faktisk, var der rigtig mange, der slet ikke havde lyst til at gå til pause, fordi de lige skulle bygge en funktion færdig på deres maskine.

Søren Nørsten, Natur og Teknologi lærer på Juelsminde Skole

Mellemtrin

Mars Base

Maydaymayday – En astronaut på vej til Mars kommer i problemer og forulykker under landingen. Han overlever i første omgang, men er i store problemer.

Eleverne skal gennem et interaktivt spil sikre astronautens overlevelse ved at undersøge, udvikle og konstruere forslag tilpraktiske løsninger på de mange udfordringerhans står overfor

Elevernes prototyper skabes ved at anvende af diverse hverdagsmaterialer, LittleBits og LEGO SPIKE 

 

Novel Engineering

Iqbals familie har en masse besvær med at få et stort juletræ op og ned ad trapperne til deres lejlighed.

Hjælp familien med at udvikle en løsning, der kan transportere juletræet op og ned. Det er blot et af de mange Novel Engineering forløb vi tilbyder.

 

GÅ PÅ ENERGIJAGT MED TERMOGRAFI

Energitab er et tema, som har stor betydning både i industri og erhverv og i vores egen dagligdag som miljøbevidste forbrugere.

I denne aktivitet undersøger eleverne fænomenet med et termografisk kamera, der viser varmestrålingen. De skal rundt på skolen og undersøge temperaturforskelle og indsamle data, som de derefter anvender i en engineeringproces. Her går opgaven ud på at lave materialeundersøgelser og derefter designe og bygge en kasse, der bedst muligt kan holde på varmen.

 

VÆK MED VANDET

Stigende vandstand er en af fremtidens udfordringer. Derfor får eleverne til opgave at designe et oversvømmelsessikkert hus. Undervejs i aktiviteten skal de undersøge og vurdere forskellige materialers egenskaber i sammenspil med vand. De skal desuden udvikle teknologiske løsninger ved hjælp af LittleBits, der kan alarmere og hjælpe i tilfælde af oversvømmelse.

 

BYG EN SORTERINGSMASKINE

Vores affald skal sorteres rigtigt, så vi kan genbruge de mange dyrebare råmaterialer. I denne aktivitet skal eleverne derfor bygge en maskine, der kan sortere kugler og bolde efter så mange kriterier som muligt. Eleverne bygger maskinen ved hjælp af hverdagsmaterialer og relevant teknologi, der kan videreudvikle deres løsninger.

 

NEWTON I BILEN 

Hvad er fordelene og ulemperne ved en solcelledrevet bil? Og hvor langt kan en bil køre ved hjælp af fremdriften fra en ballon? Denne aktivitet lader eleverne undersøge Newtons love gennem et engineering-forløb, hvor de skal designe bil. Eleverne får mulighed for at opleve, hvordan Newtons love påvirker og begrænser deres designproces. 

 

I RUMMET OG TILBAGE IGEN

Udforskning af rummet har altid fascineret og draget mennesker. Vi tilbyder to aktiviteter, hvor eleverne selv skal prøve at designe og konstruere papirraketter og landingsmoduler til en rumrejse. Eleverne vil undervejs arbejde med materialers egenskaber, økonomiske forhold samt tyngdekraftens udfordringer.

 

Det er sjovt, fordi man ved ikke, hvor det ender. Man skal hele tiden tænke på nye ideer og forbedre det, man laver, og man bestemmer selv, hvordan man vil gøre tingene. Jeg synes, jeg lærer mere af selv at lave en maskine end at læse og høre om det.

Malou Nyland, 12 år fra Juelsminde Skole

Udskoling

Mars base

Maydaymayday – En astronaut på vej til Mars kommer i problemer og forulykker under landingen. Han overlever i første omgang, men er i store problemer.

Eleverne skal gennem et interaktivt spil sikre astronautens overlevelse ved at undersøge, udvikle og konstruere forslag tilpraktiske løsninger på de mange udfordringerhans står overfor

Elevernes prototyper skabes ved at anvende af diverse hverdagsmaterialer, LittleBits og LEGO SPIKE 

 

 

Novel Engineering

Klaus er med sin familie på flugt, væk fra Tyskland under 2. verdenskrig. Undervejs på flugt og under et længere ophold i en flygtningelejr i Danmark møder Klaus flere udfordringer, som måske kunne løses på en smart måde. Det er blot et af de mange Novel Engineering forløb vi tilbyder.

 

BYG EN SORTERINGSMASKINE

Vores affald skal sorteres rigtigt, så vi kan genbruge de mange dyrebare råmaterialer. I denne aktivitet skal eleverne derfor bygge en maskine, der kan sortere kugler og bolde efter så mange kriterier som muligt. Eleverne bygger maskinen ved hjælp af hverdagsmaterialer og relevant teknologi, der kan videreudvikle deres løsninger.

 

HVORDAN SER LYD UD?  

Hvordan virker en højtaler og kan man egentlig se lyd? Vi tilbyder to aktiviteter, der begge lader eleverne opleve og undersøge fænomenerne lyd, lydbølger og lydisolering.

Eleverne får mulighed for at bygge deres egne højtalere i helt almindelige hverdagsmaterialer, og de bruges derefter i en undersøgelse, hvor eleverne skal lydisolere et rum.

 

CRIMESCENE 

Løs gåden og forhindr bomben i at springe i luften! Crime Scene er en undervisningsaktivitet, hvor eleverne løser en gåde ved at bruge deres kompetencer på tværs af fagene.

Eleverne skal i fællesskab forhindre en bombe i at springe i luften og undervejs skal de blandt andet bygge og programmere en LEGO MINDSTORMS robot, kopiere og fremstille en nøgle og følge sporerne for at finde frem til, hvordan bomben desarmeres inden tiden løber ud.

 

NEWTON I BILEN 

Hvad er fordelene og ulemperne ved en solcelledrevet bil? Og hvor langt kan en bil køre ved hjælp af fremdriften fra en ballon? Denne aktivitet lader eleverne undersøge Newtons love gennem et engineering-forløb, hvor de skal designe bil. Eleverne får mulighed for at opleve, hvordan Newtons love påvirker og begrænser deres designproces.

 

I RUMMET OG TILBAGE IGEN

Udforskning af rummet har altid fascineret og draget mennesker. Vi tilbyder to aktiviteter, hvor eleverne selv skal prøve at designe og konstruere papirraketter og landingsmoduler til en rumrejse. Eleverne vil undervejs arbejde med materialers egenskaber, økonomiske forhold samt tyngdekraftens udfordringer.

 

Lærere og elever får mere teknologi i klasselokalet 

STEAM Sprinter blev lanceret med et brag, da 7.D på Julesminde Skole skød hjemmelavede raketter til vejrs. Eleverne på Juelsminde Skole var nemlig blandt de første til at gennemføre et STEAM Sprinter forløb.

 

Dagtilbud

Blue Bot

I denne aktivitet skal børnene skal omkring simpel programmering i mindre grupper. Hver gruppe låner en robot-bi som de skal få til at løse forskellige udfordringer på forskellige baner. Børnene skal programmere deres bi til at finde frem til skatten på skattekortet, hjælpe bonden med at fodre grisene og selv opbygge baner.

 

Vindbiler

I denne aktivitet skal børnene bygge vindbiler af sugerør, pinde, pap, papir og træhjul. Bilerne afprøves ned af den røde løber. Kommer alle vindbilerne ned bag stregen, når der tændes for den medbragte vind?

 

Hjælp bamse – byg en stol

Børnene skal designe og konstruere en stol til deres bamser. Her er tale om engineering i børne- og bamsehøjde. Vi medbringer en masse forskellige materialer og ideer – så inviter bamserne med i børnehave til en spændende dag.

Book aktivitet

Har du spørgsmål til STEAM Sprinter eller vil du gerne booke en aktivitet, så ring til os på tlf. 41 77 24 64 eller send en mail på steamsprinter@insero.com.

 

Når du booker aktiviteten, må du gerne oplyse hvordan aktiviteten skal indgå i din undervisning – er aktiviteten fx en del af et forløb eller komme vi ud og hjælper med opstart af et forløb? Vi kommer gerne med sparring til hvad eleverne kan arbejde med før og efter STEAM Sprinter aktiviteten.

 

Katrine Læssøe Mikkelsen

Katrine Læssøe Mikkelsen

Director, Education

Insero Horsens

 

kami@insero.com

+45 41 77 24 64

Download Vcard