Aktiviteter til alle klassetrin

Med STEAM Sprinter tilbyder vi en række forløb som tager udgangspunkt i fagspecifikke temaer, der passer til forskellige klassetrin og fag. Vores primære fokus er at understøtte din daglige undervisning og give dig sparring og værktøjer til at udvikle undervisningen. Vi tilbyder også forløb til børnehaver, hvor vi henvender os til de ældste børn. 

 

Se eksempler på forløb til de enkelte klassetrin herunder. Flere forløb vil løbende blive offentliggjort. 

 

Udendørs aktiviteter

I forbindelse med COVID19 har vi udviklet en række udendørs STEAM Sprinter aktiviteter til både indskoling og mellemtrinnet, der lader eleverne undersøge naturfaglige fænomener, og som samtidig kan afvikles udendørs.

Indskoling

Novel engineering

Hjælp Frode og de andre rødder med at fange løbehjulstyven, der på mystisk vis terroriserer nabolaget. 

Eleverne skal udvikle og designe løsninger ved hjælp af LittleBits og hverdagsmaterialer, der kan fange løbehjulstyven. 

 

PAS PÅ NATUREN MED BLUE BOT

Naturen er fuld af affald, og det påvirker fauna og dyreliv omkring os. Vi inviterer en række Blue Bots ind i klassen i et par timer til at hjælpe os med at passe på naturen.

I denne aktivitet stifter eleverne bekendtskab med simpel programmering gennem små legende opgaver. I grupper får de en robot til rådighed, som skal programmeres og designes, så den kan indsamle affald fra spillepladerne.

 

DESIGN OG TEST EN VINDBIL

Design, byg og test en vindbil! Når bilen er klar, tænder vi for vinden, og bilen suser hen ad den røde løber. Klarer bilen køreturen, eller er der behov for forbedring? 

Eleverne laver undervejs praktiske og konkrete undersøgelser og justeringer af sejlet, der driver bilen fremad. Klassen har mulighed for at observere og diskutere, hvad der har betydning for fart, styring og stabilitet, samtidig med de udvikler deres kreative og praktiske kompetencer.

 

Denne her tilgang til undervisningen vækker ekstra stor motivation hos eleverne. Især hos de børn, der godt kan have det svært med den traditionelle undervisning. Faktisk, var der rigtig mange, der slet ikke havde lyst til at gå til pause, fordi de lige skulle bygge en funktion færdig på deres maskine.

Søren Nørsten, Natur og Teknologi lærer på Juelsminde Skole

Mellemtrin

Novel Engineering

Iqbals familie har en masse besvær med at få et stort juletræ op og ned ad trapperne til deres lejlighed.

Hjælp familien med at udvikle en løsning, der kan transportere juletræet op og ned. Det er blot et af de mange Novel Engineering forløb vi tilbyder.

 

Hvad er DNA?

Ligesom en LEGO-mand består af LEGO-klodser, består menneskekroppen af billioner af celler. Inde i hver celle findes der DNA, som blandt andet bestemmer hvilken øjenfarve man har, og om man kan lide broccoli eller ej. I denne aktivitet skal eleverne ved hjælp af et forsøg synliggøre DNA’et fra et jordbær og arbejde med, hvad det vil sige, at mennesker har forskelligt DNA.

 

Byg broer

Undrer dine elever sig over, hvordan man kan designe broer, der kan holde til, at millioner af store lastbiler kan køre på den? Vi starter aktiviteten med en introduktion til teorien bag selv de største broer i verden.

 

Hemmeligheden bag Cola

Hver dansker drikker i gennemsnit over 100 liter sodavand om året! Men har dine elever nogensinde tænkt over, hvad sodavand er? I denne aktivitet dykker vi ned i colaens hemmelighed og besvarer dette spørgsmål.

 

GÅ PÅ ENERGIJAGT MED TERMOGRAFI

Energitab er et tema, som har stor betydning både i industri og erhverv og i vores egen dagligdag som miljøbevidste forbrugere.

I denne aktivitet undersøger eleverne fænomenet med et termografisk kamera, der viser varmestrålingen. De skal rundt på skolen og undersøge temperaturforskelle og indsamle data, som de derefter anvender i en engineeringproces. Her går opgaven ud på at lave materialeundersøgelser og derefter designe og bygge en kasse, der bedst muligt kan holde på varmen.

 

Udskoling

Novel Engineering

Klaus er med sin familie på flugt, væk fra Tyskland under 2. verdenskrig. Undervejs på flugt og under et længere ophold i en flygtningelejr i Danmark møder Klaus flere udfordringer, som måske kunne løses på en smart måde. Det er blot et af de mange Novel Engineering forløb vi tilbyder.

 

Hvad er DNA?

Ligesom en LEGO-mand består af LEGO-klodser, består menneskekroppen af billioner af celler. Inde i hver celle findes der DNA, som blandt andet bestemmer hvilken øjenfarve man har, og om man kan lide broccoli eller ej. I denne aktivitet skal eleverne ved hjælp af et forsøg synliggøre DNA’et fra et jordbær og arbejde med, hvad det vil sige, at mennesker har forskelligt DNA.

 

Byg broer

Undrer dine elever sig over, hvordan man kan designe broer, der kan holde til, at millioner af store lastbiler kan køre på den? Vi starter aktiviteten med en introduktion til teorien bag selv de største broer i verden.

 

Hemmeligheden bag cola

Hver dansker drikker i gennemsnit over 100 liter sodavand om året! Men har dine elever nogensinde tænkt over, hvad sodavand er? I denne aktivitet dykker vi ned i colaens hemmelighed og besvarer dette spørgsmål. 

 

Lærere og elever får mere teknologi i klasselokalet 

STEAM Sprinter blev lanceret med et brag, da 7.D på Julesminde Skole skød hjemmelavede raketter til vejrs. Eleverne på Juelsminde Skole var nemlig blandt de første til at gennemføre et STEAM Sprinter forløb.

 

Dagtilbud

Blue Bot

I denne aktivitet skal børnene skal omkring simpel programmering i mindre grupper. Hver gruppe låner en robot-bi som de skal få til at løse forskellige udfordringer på forskellige baner. Børnene skal programmere deres bi til at finde frem til skatten på skattekortet, hjælpe bonden med at fodre grisene og selv opbygge baner.

 

Vindbiler

I denne aktivitet skal børnene bygge vindbiler af sugerør, pinde, pap, papir og træhjul. Bilerne afprøves ned af den røde løber. Kommer alle vindbilerne ned bag stregen, når der tændes for den medbragte vind?

 

Hjælp bamse – byg en stol

Børnene skal designe og konstruere en stol til deres bamser. Her er tale om engineering i børne- og bamsehøjde. Vi medbringer en masse forskellige materialer og ideer – så inviter bamserne med i børnehave til en spændende dag.

Book aktivitet

Har du spørgsmål til STEAM Sprinter eller vil du gerne booke en aktivitet, så ring til os på tlf. 41 77 24 64 eller send en mail på steamsprinter@insero.com.

 

Når du booker aktiviteten, må du gerne oplyse hvordan aktiviteten skal indgå i din undervisning – er aktiviteten fx en del af et forløb eller komme vi ud og hjælper med opstart af et forløb? Vi kommer gerne med sparring til hvad eleverne kan arbejde med før og efter STEAM Sprinter aktiviteten.

 

Katrine Læssøe Mikkelsen

Katrine Læssøe Mikkelsen

Director, Education

Insero Horsens

 

kami@insero.com

+45 41 77 24 64

Download Vcard