2.C på Tørring Gymnasium bekæmper madspild gennem innovation

2.C på Tørring Gymnasium bekæmper madspild gennem innovation

I Danmark kasserer vi hvert år over 700.000 tons mad. I takt med det er der kommet større fokus på bæredygtighed inden for madindustrien, som bunder i et stort potentiale for at bekæmpe madspild. Det arbejdede eleverne fra 2.C på Tørring Gymnasium med i et innovationsforløb. Forløbet var udviklet af os i samarbejde med to lærere fra gymnasiet, som søgte inspiration til en virkelighedsnær case.

 

Innovationsforløbet varede 4 dage, hvor eleverne fik til opgave at udvikle bæredygtige løsninger for Tørring Gymnasiets kantine. Under forløbet deltog klassen i et oplæg som handlede om hensigtsmæssig dyrkning, produktion og mad i fremtiden. De besøgte også Compas i Hedensted hvor de blev introduceret for ponic som en dyrkningsteknologi og mødte to iværksættere med fokus på cirkulær økonomi.

Innovative idéer mod madspild

 

Innovationsforløbet kulminerede med, at eleverne skulle pitche deres idéer for en dommerkomite. Nogle løsninger på opgaven indebar aftaler med et supermarked om levering af usælgelige fødevarer til kantinen, som skulle betale en fast kilopris. Der var også en idé om halvering af kød på kantinens menu og tilsætning af flere grøntsager i stedet, et ’’leftovers’’ klippekortsystem hvor hver 7. ret er gratis og et væksthus til selv at dyrke grøntsager og krydderurter til brug i kantinen.

’’Det har været fedt at få oplæg af folk udefra og selv at komme ud og besøge steder og møde andre mennesker, så man på den måde oplever, hvad de er optaget af indenfor bæredygtighed og hvordan de forholder sig til det, der hvor de er.’’

Thorvald Aagaard, elev fra 2.C

Topscorerne blev en gruppe som havde udviklet en plastikpose-fri skraldespand til organisk affald, samt en app i stil med ’’Too Good To Go’’ for at undgå madspild i kantinen.

Værdifuld innovativ proces

 

Forløbet havde til formål at lære eleverne at arbejde innovativt med en problemstilling i forhold til bæredygtighed. 

 

’’Det har været vildt interessant og berigende som underviser at opleve, hvad der sker, når man slipper eleverne løs i de innovative processer. Jeg har set nye sider af eleverne som jeg ikke har registreret før, men som bekræfter mig i det værdifulde i at man i undervisningen arbejder med en konkret udfordring der er tæt på de unge selv, hvor de oplever en høj grad af valgfrihed i en innovativ proces.’’ siger Hans Legard, underviser i naturgeografi i 2.C. på Tørring Gymnasium.

Få hjælp til at planlægge og afholde et innovationsforløb

Kunne du tænke dig at stable et innovationsforløb på benene? Vi hjælper med at planlægge og afholde forløb i innovation og entreprenørskab. Læs mere herunder og kontakt os gerne hvis du har spørgsmål.

Katrine Læssøe Mikkelsen

Katrine Læssøe Mikkelsen

Director, Education

Insero Horsens

 

kami@insero.com

+45 41 77 24 64

Download Vcard