Med endnu et rekordstort salg af elbiler i årets tredje kvartal er der nu over 200.000 registrerede elbiler i Norden. Samtidig overhalede salget af plug-in hybridbiler salget af elbiler i Norden.
Over 200.000 registrerede elbiler i Norden på bare otte år. Dette er resultatet efter endnu et kvartal, hvor elbilsalget har nået nye højder. Således rundede salget af elbiler i Norden 21.965 enheder i tredje kvartal af 2017. Det er en stigning på hele 39% i forhold til tredje kvartal 2016. Det fremgår af industripublikationen Insero Quarterly, som præsenterer den seneste udvikling i salget af batteridrevne biler i de Nordiske lande.
”I tredje kvartal har vi set en fremgang i salget af elbiler i alle de nordiske lande. Dette skal ses som en positiv reaktion på flere elementer, blandt andet nye biler og politiske handlinger, men salget er stadig båret af positive rammevilkår. Derfor skal politikere være forsigtige med at foretage store ændringer med kort varsel, som kan risikere at påvirke elbilsalget,” lyder vurderingen fra Jens Christian Morell Lodberg Høj, som er Chief Innovator i e-mobilitet hos Insero.
I Insero Quarterly analyseres både på batteridrevne elbiler (BEV) og plug-in hybrider (PHEV), som fælles betragtes som elbiler.
Den mest solgte BEV’er i kvartalet var Volkswagen E-Golf med 2.219 enheder, mens Volkswagen Passat GTE var den mest solgt PHEV’er med 2.008 registrerede biler.
”De seneste to kvartaler har vi tydeligt kunne se, at Volkswagen har sat sig tungt på tronen i forhold til salget af elbiler, hvor deres eGolf og Passat GTE har været de mest solgte elbiler i Norden. Det endda på trods af, at Nissan og Renault ellers har været meget aktive i profileringen af deres elbiler,” siger Jens Christian Morell Lodberg Høj.
Plug-in hybridbiler i fremgang
Tredje kvartal i 2017 viste flere bemærkelsesværdige tendenser og ikke bare i salget af elbiler. Ifølge Insero Quarterlys opgørelse blev der solgt flere PHEV’er end BEV’er, hvilket tyder på, at plug-in hybridbilerne for alvor har fået fat.
”PHEV’erne solgte godt i tredje kvartal og oplevede en markant fremgang. Det betyder, at den type elbil nu tegner sig for 54% af det samlede elbilmarked, mens BEV’er står for 46%,” forklarer Jens Christian Morell Lodberg Høj og fortsætter:
”Grunden til, at vi nu ser denne stigning i PHEV’ere, er, at de har et fint salg på tværs af de nordiske lande. Derimod bliver BEV’ere hovedsageligt solgt i Norge, og med væksten i Sverige og Finland er balancen skubbet til fordel for PHEV’er.”
Norsk dominans fortsætter
Den norske fremmarch på elbilmarkedet fortsatte i tredje kvartal i ufortrødent tempo med et salg på 16.061 elbiler. Dermed udgjorde det norske elbilsalg 73,1% af det samlede nordiske salg i tredje kvartal.
Et kig på de øvrige nordiske lande viser, at Sverige bevarer sin andenplads med en andel af salget på 21,1% af de registrerede elbiler. I Finland steg salget af elbiler, og finnernes andel af salget for tredje kvartal endte på 3,5%.
I tredje kvartal steg det danske salg af elbiler ligeledes, og der blev solgt 485 enheder. Det svarer til 2,2% af det samlede nordiske salg. Salget er dog skuffende set i forhold til samme kvartal i 2016, hvor Danmarks samlede markedsandel for kvartalet var på 4%,
”Det er i øjeblikket umuligt at forudsige, hvor det danske elbilmarked er på vej hen. Vi havde en forventning om, at det danske elbilsalg ville stige som følge af de politiske tiltag, der blev vedtaget i foråret – det har ikke været tilfældet. I mellemtiden er der kommet flere nye politiske forandringer til, hvilket gør det svært at forudse, hvilken retning salget vil bevæge sig,” fortæller Jens Christian Morell Lodberg Høj.
Fakta om BEV’er og PHEV’er
Ordet elbil er en fællesbetegnelse for både rene batteridrevne elbiler (BEV) og plug-in hybridbiler (PHEV).
BEV’ere bruger energi fra genopladelige batterier til at køre, og de skal lades op i en elektrisk ladestander.
Teslaer er gode eksempler på velkendte BEV’ere.
En PHEV’er deler BEV’ernes karakteristika ved at have en elektrisk motor med genopladelige batterier, men de har også en forbrændingsmotor, som vi kender det fra benzinbiler.
Volkswagen Golf GTE er et eksempel på en PHEV.
Om Insero Quarterly
Er du interesseret i at holde dig på forkant med udviklingen på det nordiske elbilmarked i form af den seneste salgsstatistik og de nyeste tendenser? Tilmeld dig et gratis abonnement på branchepublikationen Insero Quarterly her og få den sendt direkte til din mailboks. Publikationen er også tilgængelig ved kontakt til Jens Christian Morell Lodberg Høj på jclh@insero.com.
I hver publikation udvælger vi et emne inden for e-mobilitet, som vi zoomer ind på i Insero Quarterly’s temasektion. I dette kvartals udgave af Insero Quarterly får du en kort gennemgang af udviklingen på elbilmarkedet de sidste seks år samt et kig ind i en fremtid, hvor flere og flere elbiler kører rundt på verdens veje.