Nyt projekt vil gøre 7.000 elever nysgerrige på et arbejde inden for industrien

Fabricate_Now vil gøre 7.000 elever nysgerrige på et arbejde inden for industrien

Mange flere børn og unge skal mærke glæden ved at skabe noget med deres hænder. Sådan lyder ambitionen i det nye projekt, Fabricate_Now, som kobler fortidens erfaringer med fremtidens muligheder inden for industrien.

 

Tirsdag d. 3. maj var ikke en helt normal skoledag for 8. klasse fra Løsning Skole. De startede nemlig dagen omgivet af morgenleverancer fra lastbiler, gaffeltrucks og folk i sikkerhedsveste i Horsens’ pulserende industrikvarter ved virksomheden Blunico.

 

”Vi har været rundt og se, hvad de laver her ved Blunico og bl.a. prøvet at svejse. Jeg har tænkt lidt på at blive noget inden for håndværksfaget f.eks. mekaniker. I dag har jeg fået øjnene op for at svejse. Det er noget helt andet at prøve det selv her end bare at læse om det på en eller anden hjemmeside. Her kan jeg se, hvordan det hele hænger sammen”, siger Mathias Dyrvig Karaman, som går i 8. klasse på Løsning Skole.

 

Virksomhedsbesøget var det første forløb i det nye treårige projekt Fabricate_Now, som vil gøre flere børn og unge nysgerrige på industriens mange muligheder og derved sikre fremtidens tekniske og naturfaglige arbejdskraft. Der er nemlig for stor afstand mellem de kompetencer, som industrien efterspørger og de kompetencer, som vi uddanner os til.

 

”Vi ser ind i at vi kommer til at mangle 90.000-100.000 faglærte i Danmark i 2030. Lige nu har vi i Blunico fem ledige stillinger. Den næste generation ved ikke nødvendigvis, hvad der foregår i industrien. Gennem Fabricate_Now kan vi give dem nogle billeder på, hvad det vil sige at arbejde inden for industrien”, siger Bo Ulsøe, indehaver og direktør ved Blunico.

 

Over de næste tre år er ambitionen at 7.000 børn og unge fra Horsens, Hedensted og Vejle Kommune gennemgår et læringsforløb der følger industriens udvikling ved blandt andet at arbejde med Industrimuseets udstillinger, besøge lokale industrivirksomheder og fabrikere løsninger på virkelige udfordringer i et nyindrettet makerspace ved Industrimuseet i Horsens.

 

Tværfaglige og praksisnære læringsforløb

Hvad laver en industritekniker? Hvordan ser en smedjevirksomhed ud? Og hvordan udvikles nye industrielle produkter? Det er spørgsmål, som mange børn og unge har svært ved at svare på. I Fabricate_Now skal de præsenteres for nogle af svarene.

 

”I dag byder en arbejdsdag i industrien på programmering, teknologi, håndtering af robotter og kemi. I Fabricate_Now vil vi pirre til nysgerrigheden gennem læring og leg for at skabe forståelse for de udfordringer og muligheder, som industrivirksomheder arbejder med”, siger Kristoffer Jensen, direktør ved Industrimuseet i Horsens.

 

På Industrimuseet er der indrettet et makerspace med lasercutter, 3D-printer, LEGO Mindstorms og alt andet hvad det kreative hjerte begærer. Her kan skoleklasser gennemføre forløb, som enten relaterer sig til en virkelig case fra lokal industrivirksomhed eller fortidens industri fra museet. Forløbene følger en innovationsproces, hvor eleverne fabrikerer et produkt.

 

Følgende virksomheder er indtil videre med i Fabricate_Now: