Hvordan RushFiles gik fra ide til marked på rekordtid

Hvordan RushFiles gik fra idé til marked på rekordtid

På to år gik den digitale iværksættervirksomhed Rushfiles gået fra at have en idé til at få et kapitalindskud på 19 mio. kr., etablere kontorer rundt omkring i verden, indgå 50 partnerskaber i 14 lande og have 70 000 brugere - nu står virksomheden over for at et internationalt gennembrud, hvor der sættes turbo på virksomhedens salg. Her fortæller Rushfiles fortæller, hvordan man på kort tid kan opnå succes som iværksætter.

 

”Ship and be crappy”

En typisk fejl, som mange iværksættere begår er introducere et fuldt færdigt produkt på markedet uden at have testet det af forinden. Iværksættere bruger hurtigt to år på at udvikle og kode et lækkert produkt - for så at finde ud af, at der ikke er nogen, der vil have det. Derfor er det vigtigt, at man kommer ud over tegnebrættet hurtigst muligt og ikke er bange for at møde kritik.

 

”Altafgørende for at være en god iværksætter er, at man evner at eksekvere og få tingene ud over skrivebordet. Jo før du får produktet på markedet, des bedre muligheder har du for at rette produktet eller business casen til, så det lever op til kundernes aktuelle behov.”

 

Rushfiles brugte enormt kort tid på at udvikle en prototype og teste deres business case af på markedet, før de reelt set havde et færdigt produkt. På den måde fik de den feedback fra markedet, som de havde brug for til at færdigudvikle et produkt, der havde et reelt marked.

 

”Vi havde en ide om, at vi skulle sælge vores ydelser direkte til små og mellemstore virksomheder. Det viste sig, at disse virksomheder slet ikke var interesserede i vores produkt, men interessen lå et helt andet sted. I stedet fandt vi en niche hos service providere, teleselskaber samt cloud- og hosting virksomheder. De stod faktisk og havde brug for vores ydelser til at sælge til SMV virksomheder, som ønskede en sikker fildelingsløsning.”

 

At introducere et produkt, der reelt set ikke virker, medfører en masse tæsk og ifølge Rushfiles er det hele pointen. Hellere ”ship and be crappy”, så du har mulighed for at bruge markedets respons og rette de fejl, der er, end at introducere et perfekt produkt, som det viser sig ingen vil have.

 

Søg funding tidligt 

Mange iværksættere er bange for venture kapital, fordi de frygter at skulle afgive for meget ejerskab - en fejlagtig overbevisning, som Rushfiles også selv havde:

 

”Til at starte med holdt vi os fra venture kapital, fordi vi frygtede at skulle afgive for meget magt. Skulle vi gøre tingene om, så var vi gået efter at få seedfunding fra dag et. Ved at få funding i starten af processen er det nemmere at få flere penge hen ad vejen. Så ved du, hvordan du skal navigere i funding miljøet, og du kan vise, at der er nogle, der har troet på dig før.”

 

undefinedVenture kapital giver dig ikke kun et kapitalindskud til videreudviklingen af din virksomhed, men du får også nogle mennesker ind, som arbejder for dig og dit projekt og kan hjælpe dig med at skaffe de rigtige penge til at komme videre.

 

Ifølge Rushfiles kræver det hårdt arbejde af få venture kapital, og man vil opleve at løbe panden mod muren mange gange, før man rent faktisk finder nogen, der tror på ideen. For at øge chancerne for en ventureinvestering skal man som iværksætter være god til at pitche – en kunst der kan være angstprovokerende for mange iværksættere.

 

Lær at pitche – det er dig de vil høre, ingen andre.

”En af de typiske fejl iværksættere begår, som vi også selv har begået, er at ansætte en superduper salgschef, som så skal ud at sælge dit produkt. Han har bare ikke den samme dybe indsigt, du har som grundlæggeren, og han kan ikke sælge historien, som du kan. Derfor er du nødt til at være den, der går forrest. Man gider ikke se en sælger eller en marketingsperson. Man vil se founderen eller direktøren.”

 

Du skal kunne sælge dit produkt på ret kort tid i mange sammenhænge; over for dine kunder, investorer eller når du sidder til en påskefrokost med din familie. Derfor er der ikke andet for end at overkomme sceneskrækken og øve dig i at lave et godt pitch.

 

”Der er ingen vej udenom - det er dig selv og din passion, der skal skinne igennem. Så må man overvinde sin sceneskræk. Vi hadede selv at pitche men gør det alligevel 30-40 gange om året.” 

 

Ifølge Rushfiles er pitching en helt essentiel del af at indhente kapitalindskud. Derfor har teamet bag virksomheden selv været igennem to forløb med intensiv pitch-træning.

 

”De to forløb har været enormt værdifulde for os, og jeg kan kun råde alle andre iværksættere til at gøre det samme. Man får en ballast til at lære at pitche, hvilket er grundlæggende for at indhente kapitalindskud og få folk til at købe din ide.”

 

Kend dit affordable loss

Allerede fra starten af skal man ifølge Rushfiles gøre sig klart, hvad ens ”affordable loss” er. Eller med andre ord: Hvor meget man er villig til at tabe.

 

”Vi har alle sammen en smertegrænse, og man skal derfor gøre op med sig selv, hvad man er villig til at miste for at få det til at lykkes. En del af den pris, man betaler for at være fri, er at man muligvis ikke har råd til luksusgoder såsom ferie, hus og bil. Den risiko skal man være villig til at løbe.”

 

At opnå succes tager altid mere tid, end man regner med. Derfor kræver det hårdt arbejde, dedikation og ikke mindst en risikovillighed at være succesfuld iværksætter. Holder man ved, så skal det nok lykkedes på et tidspunkt – faktisk er de perioder, hvor man er mest presset ofte der, man er mest kreativ fortæller Rushfiles.

 

Erkend at vejen til succes er brolagt med nederlag

”Mange iværksættere er bange for konfrontation. De er bange for at få et nej og tabe, og hvis man er det, så er der lang vej hjem. Man skal acceptere, at vejen til succes er brolagt med nederlag, og det er vigtigt, at man ikke lader sig slå ud af nej’er.”

 

Rushfiles fortæller om den frustration, man oplever, når folk ikke tror på forretningsidéen, og når andre ikke kan se dét, der er så åbenlyst for en selv – men det har ikke slået Rushfiles ud - tværtimod.

 

Så lad være med at spilde tiden bag tegnebrættet. Introducer hellere et ’ufærdigt produkt’ og brug den efterfølgende kritik til at tilpasse det. Søg funding fra start og øv dig i at lave et godt pitch. Bered dig på at løbe panden mod muren mange gange, men vid at hvis du fortsætter, skal det nok lykkedes. Det er ifølge Rushfiles opskriften på godt iværksætteri.