Indvielse af fysiklokale på Dagnæsskolen

Indvielse af fysiklokale på Dagnæsskolen

Nye fysiklokaler og samarbejde med VIAs IT-ingeniørstuderende skal styrke naturfagene og være med til at gøre Dagnæsskolen til én af landets bedste folkeskoler.

Dagnæsskolen i Horsens indviede mandag den 12. april deres nye fysiklokaler - og satte samtidig gang i et større projekt med ingeniørstuderende fra VIA. Renoveringen af fysiklokalerne og projektet med VIA er gjort mulig gennem en investering fra Energi Horsens. Energi Horsens valgte at investere i Dagnæsskolens fysiklokale, for både at styrke den naturfaglige undervisning på Dagnæsskolen, og de ingeniørstuderendes evner til at formidle deres viden.

 

 

Samarbejde med udenlandske IT-ingeniørstuderende fra VIA
De nye fysiklokaler er en del af et nyt koncept, hvor undervisere og studerende fra VIAs IT ingeniørlinjer i samarbejde med undervisere og elever fra Dagnæsskolen er fælles om at styrke de naturfaglige kompetencer for både elever og undervisere på Dagnæsskolen.

 

Det vil primært være udenlandske studerende fra VIA, der skal undervise de ældste klasser på Dagnæsskolen. Det betyder, at undervisningen foregår på engelsk.
"Den engelske undervisning er modtaget med begejstring fra eleverne, og de efterspørger ligefrem mere undervisning fra engelsktalende", fortæller fysikunderviser fra Dagnæsskolen Helle Frost. Valget af studerende faldt på de udenlandske IT-ingeniørstuderende, da de derved vil få styrket deres kommunikative kompetencer og blive bedre integreret, når de underviser de danske elever. De IT-ingeniørstuderende skal bl.a. bidrage med at udvikle nye eksperimenter til undervisningen.

 

 

Eleverne tør prøve meget mere i naturfagene på Dagnæsskolen
Investeringen fra Energi Horsens har betydet, at Dagnæsskolen nu har otte arbejdspladser i fysiklokalet med computere og specialiserede dataloggingsystemer Med systemerne kan eleverne med egen krop som redskab og en Motion Sensor, der anvender ultralydspulser, udregne afstande mellem dem selv og sensoren. Ved enten at øge eller reducere afstanden til sensoren kan de tegne en graf på skærmen i dataloggingsystemet.


Eleverne har også undersøgt elementerne i naturen. Fysikunderviseren Klaus Hahn fra Dagnæsskolen har haft en hel klasse med i skolens mindste lokale, og med en sensor har de målt luftens indhold af CO2.
"I et lille lokale med mange mennesker oplever man tydeligt at CO2´en stiger drastisk, når vi udånder, som eleverne kunne følge på en skærm, og som overraskede mange af eleverne, da det jo ikke er noget, vi tænker så meget over i hverdagen," fortæller han.
"Arbejdet på computere - som eleverne kender hjemmefra - har gjort at eleverne tør prøve meget mere - og her er mange af pigerne også kommet på banen. Eleverne har fået en lettere tilgang til naturfagene med det nye udstyr, som gør, at den svære fysik og kemi nu kan ses og ikke længere er så abstrakt," fortæller Helle Frost. Med det nye udstyr har Dagnæsskolen dermed gjort elevernes forståelse af naturfagene meget mere positiv.